V dosavadním průběhu roku 2024 ceny energetických komodit, jako jsou plyn nebo ropa,
vykázaly převážně kladné zhodnocení. Tento trend může být způsoben několika faktory, jako
je omezená nabídka, kterou tvoří pokračující rozbroje ovlivňující světovou námořní dopravu
(četné útoky islámských teroristů - tzv. Husíů) nebo mimořádně silná poptávka plynoucí z
Asie. Otázkou zůstává, jak se budou ceny vyvíjet ve zbytku roku. Bude růst cen pokračovat,
nebo dojde k jejich stabilizaci či dokonce poklesu?
Ropa letos zatím na trzích převážně zdražovala. BRENT přidal v letošním roce 13 procent a
jeho „kolega“ texaský benchmark WTI až 15 procent. Pod tímto růstem se podepsala mimo
jiné silná motoristická poptávka nebo vysoké teploty. Proti tomu je ve vzduchu hrozba
postupného snižování dobrovolných kvót OPEC+ a také rostoucí těžba v zemích mimo kartel.
Celosvětová spotřeba energie by pak měla letos vzrůst o slušných 1,8 %, a to zejména díky
silné poptávce v Asii. Zejména tento faktor by měl proto udržet ceny „černého zlata“ poměrně
vysoko i ve zbytku roku.
U plynu je současný stav mírně odlišný. Cena plynu se na začátku týdne pohybovala pod 2,4
USD/MMBtu a je výsledkem silné těžby, která udržuje zásoby na vysoké úrovni. Rezervy
plynu v USA jsou totiž přibližně 400 miliard kubických stop nad svým pětiletým průměrem,
což je nejvyšší úroveň od léta 2020. Změnit tuto situaci mohou přicházející vlny hurikánů.
Letošní léto by na ně mělo být obzvlášť bohaté, klimatická změna tak začíná vytvářet pro
dodávky energií nová rizika. S předpokládaným poklesem těžby plynu z důvodu menšího
počtu plynových vrtných souprav v USA by pak mělo také dojít k tlaku na postupné snižování
zásob, a tedy opětovnému růstu cen u této komodity.
Závěrem lze říci, že ceny energetických surovin mohou i v druhé polovině roku nabídnout
solidní investiční příležitosti. Silnými faktory zůstávají pomalý přechod na obnovitelné zdroje
v EU, sílící poptávka z Asie nebo mimořádně křehké dodavatelské řetězce, které udržují trhy
v napětí. Už měsíce totiž kvůli útokům v Rudém moři významně stoupají indexy nákladů na
mezinárodní přepravu, které vykazují nejvyšší ceny od roku 2020, kdy udeřila celosvětová
vlna pandemie. World Container Index tak atakoval nedávno metu 6 000 USD za kontejner.
Comentarios