Automobilový sektor, který je stále jedním z klíčových odvětví pro EU, se obává nedostatku klíčových surovin, konkrétně grafitu. Ten se využívá pro výrobu baterií do elektromobilů, ale i v jiných segmentech. V pátek totiž čínský ministr obchodu prohlásil, že Peking bude vyžadovat vývozní povolení pro některé grafitové výrobky z důvodu ochrany národní bezpečnosti, čímž vystupňoval obchodní válku, která se týká polovodičů a surovin.
Čína je v současnosti největším světovým producentem a vývozcem grafitu a také zušlechťuje více než 90 % světového grafitu na materiál používaný v elektronice a obranných aplikacích včetně zbraňových systémů. To jí dává určitou moc v dané oblasti a v případě dalšího zhoršení vztahů se západem, nástroj k vydírání. Zpráva přichází poté, kdy Peking již na začátku tohoto roku posílil svou dominanci v oblasti galia a germania tím, že zavedl omezení na vývoz těchto dvou zpracovaných kovů, které mají zásadní význam pro polovodiče, elektromobily a zbrojní průmysl.
A poptávka po těchto surovinách zpravidla jen roste. Společnost Tirupati Graphite očekává, že do roku 2025 poptávka po grafitu převýší nabídku a že poptávka bude i nadále převyšovat růst výroby až do příštího desetiletí, protože automobilový průmysl zvyšuje neustále výrobu elektromobilů.
Z tohoto důvodu je na místě obava EU o dostatek dané suroviny. Politici napříč EU by urychleně měli zahájit snahu o významnější diverzifikaci zdrojů, podporu hledání nových nalezišť, zesílení diplomatického tlaku na Peking apod. V opačném případě v dlouhodobém horizontu můžeme očekávat, že přílišný tlak na elektromobilitu může kolidovat s obchodní válkou s Čínou, která již teď ukazuje, že neváhá použit vzácné suroviny k prosazování své agresivní zahraniční politiky.
Comments